Odbiór budynku przez straż pożarną po zakończeniu budowy - PSP
Odbiór budynku przez Komendę Powiatową Straży Pożarnej (PSP) po zakończeniu budowy
Wiemy jak ważna jest dla naszych klientów sprawnie przeprowadzona kontrola wykonania obiektu budowalnego z projektem oraz zakończony sukcesem odbiór budynku. Dlatego w tym artykule postaramy się podpowiedzieć jak przygotować się do zawiadomienia Państwowej Straży Pożarnej i do wizyty strażaka.
Straż pożarna jest odpowiedzialna za dbanie o bezpieczeństwo pożarowe obiektów budowlanych. Dopiero po spełnieniu obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie inwestor może przystąpić do użytkowania budynku.
Kiedy komenda powiatowa państwowej straży pożarnej otrzyma zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania, przeprowadza odbiór budynku lub jego części, sprawdzając sprawę zgodności wykonania obiektu względem ochrony przeciwpożarowej z dokumentacją projektową. W przypadku braku zgodności, inwestor musi wprowadzić zmiany, które zostaną zweryfikowane. Dopiero po uzyskaniu zgody, inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu.
"Art. 56. Pr. bud. Obowiązki informacyjne inwestora obowiązanego do uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego"
Kiedy zgłosić budynek do odbioru przez straż pożarną?
Po zakończeniu budowy, konieczne jest zgłoszenie straży pożarnej o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektu. Warto podkreślić również że wszystkie istniejące obiekty, które przeszły nadbudowę, rozbudowę, przebudowę lub zmianę sposobu użytkowania obiektu również muszą być poddane procedurze odbioru.
Jak przygotować budynek do odbioru przez PSP?
Inwestor zobowiązany jest do zebrania odpowiedniej dokumentacji, która obejmuje zarówno zgłoszenie zakończenia budowy, jak i wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
W skład takiej dokumentacji należą między innymi:
- projekt budowlany (uzgodniony z rzeczoznawcą - jeśli jest taki wymóg)
- oryginał dziennika budowy
- oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami przeciwpożarowymi
- oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych (gdy eksploatacja wybudowanego obiektu jest od tego uzależniona)
- druki geodezyjne zawierające wyniki geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, w tym mapę
- protokoły badań i sprawdzeń, w tym przyłączy i instalacji
- potwierdzenie odbioru wykonanych przyłączy dokumentacja dot. urządzeń przeciwpożarowych (np. systemu sygnalizacji pożarowej lub stałych urządzeń gaśniczych)
- protokoły badań, przeglądów lub konserwacji
Należy pamiętać, że właściwe przygotowanie obiektu do odbioru powinno rozpocząć się już na wczesnym etapie budowy. W praktyce często zdarza się, że wykonawcy popełniają błędy, których naprawa na późniejszych etapach może być bardzo kosztowna. Szczególną uwagę powinno zwrócić się przy obiektach użyteczności publicznej lub zamieszkania zbiorowego.
Jak przebiega odbiór budynku przez straż pożarną?
Mamy już zatem złożone zawiadomienie do Państwowej Straży Pożarnej o zakończeniu budowy obiektu oraz przygotowane potrzebne dokumenty, wiec teraz przybliżmy zakres przeprowadzanych czynności ppoż kontrolno - rozpoznawczych.
Podczas odebrania obiektów przez Państwową Straż Pożarną dokonuje się m.in.:
- sprawdzenia zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym oraz wymaganiami ochrony przeciwpożarowej
- analiza wykonania ewentualnych odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych oraz dotyczących ochrony przeciwpożarowej
- weryfikacja posiadania wymaganych prawem świadectw dopuszczenia, certyfikatów zgodności, deklaracji zgodności oraz aprobat technicznych materiałów i wyrobów zastosowanych do wykonania obiektu
- potwierdzenie zakładanych właściwości użytkowych
- ocena skuteczności systemów zabezpieczających w zapewnianiu faktycznej ochrony przeciwpożarowej
- analiza protokołów z wewnętrznych prób sprawności technicznej i skuteczności działania, a także odbiorów mających wpływ na bezpieczeństwo
Przygotowanie obiektu do odbioru ppoż - najczęściej popełniane błędy
Przygotowanie obiektu do odbioru może być skomplikowanym procesem, szczególnie jeśli chodzi o spełnienie wymagań dotyczących strefy pożarowej zakwalifikowanej do kategorii zagrożenia ludzi. Podczas naszej wieloletniej pracy w branży ppoż, często słyszymy historie związane z problemami w trakcie kontroli Państwowej Straży Pożarnej budynku lub jego części stanowiącej podmiot kontroli. Najczęściej popełniane błędy to:
- braki w oznakowaniu braki w wyposażeniu w gaśnice
- braki w dokumentacji podstawowej
- braki w dokumentacji badań instalacji użytkowych lub instalacji ppoż
- brak atestów pożarowych dot. wyrobów i urządzeń
- obiekt wykonany niezgodnie z projektem lub niekompletny projekt
Czym skutkują zaniedbania?
Zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane, inwestor starający się o pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego zobowiązany jest do zawiadomienia o tym Państwową Inspekcję Sanitarną oraz Państwową Straż Pożarną. W przypadku gdy Państwowa Straż Pożarna zgłosi uwagi dotyczące obiektu, organ nadzoru budowlanego odmawia wydania pozwolenia na użytkowanie. W przypadku braku takiego unieważnienia, komendant miejski lub powiatowy powinien uwzględnić ocenę organu wyższego. Jednakże, jeśli podtrzyma swoją decyzję o unieważnieniu, organy nadzoru budowlanego również odmawiają wydania pozwolenia na użytkowanie.
Odbiór budynku przez straż pożarną - o czym jeszcze warto pamiętać?
Konieczne jest spełnienie określonych wymagań dotyczących montażu konkretnych systemów i urządzeń, np. wykonania systemu sygnalizacji pożarowej czy oddymiania. Dodatkowo obiekt powinien być wyposażony w gaśnice (w zależności od rodzaju materiałów palnych w pomieszczeniach dobieramy odpowiedni rodzaj oraz ilość) oraz certyfikowane hydranty wewnętrzne. Pamiętajmy również o umieszczeniu w widocznym miejscu numerów telefonów alarmowych oraz oznakowania obiektów zgodnie z wymogami.
Podsumowanie
W świetle obowiązujących przepisów musisz zawiadomić Państwową Straż Pożarną i właściwy organ administracji o zakończeniu budowy. Państwowa Straż Pożarna ma 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o zakończeniu, lub 14 dni od wyznaczenia daty odbioru, po przeprowadzeniu czynności kontrolno – rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej, by zająć swoje stanowisko w formie pisemnej. Stwierdza zgodność lub brak, wykonania obiektu z projektem budowlanym oraz przepisami ppoż. Nie zajęcie stanowiska w terminie traktowane jest jako nie zgłoszenie sprzeciwu lub uwag. Mamy nadzieję że po przeczytaniu naszego artykułu, wiecie już jak przygotować się do odbioru, co powinno zawierać zawiadomienie, oraz jakie dokumenty należy przygotować.
Komentarze